Connotació i Denotació
"La denotació és allò que literalment ens mostra una imatge, és allò que rebem immediatament. DESCRIPCIÓ DE LA IMATGE (ANÀLISI FORMAL) COLOR, DIBUIX,COMPOSICIÓ,SIMETRIA,PERSPECTIVA,MOVIMENT,TEMPS DE L'ACCIÓ,
La denotació està conformada per tots els elements observables: des de la més petita unitat
d'anàlisi com és el punt o la línia..., fíns als objectes de distint volum i material que s'hi troben.
Umberto Eco diu que hem d'entendre per denotació la referència immediata que un terme provoca
en el destinatari del missatge en una cultura determinada.
La denotació és el nivell objectivable de la imatge. Quan parlem del nivell denotatiu ajustem la
nostra anàlisi a la literalitat d'allò representat, d'allò que hi ha en aquesta. En una lectura
denotativa de la imatge enumerem i descrivim allò que apareix representat, sense incorporar-hi
valoracions personals que no s'hi troben.
La connotació no ens és mostrada, no és observable directament ni tampoc és igual per a tots receptors. La connotació està estretament lligada a un nivell subjectiu de lectura.
Hi ha imatges que poden tenir aproximadament un sentit semblant per a aquells que les
descodifíquen, però d'altres de caràcter molt obert ofereixen interpretacions dissímiles entre els
seus destinataris.
Per a Umberto Eco la connotació és la suma de totes les unitats culturals que el significant pot
evocar institucionalment a la ment del destinatari. Una persona atorga a un missatge un valor
connotatiu determinat, en funció de la seva pròpia ideologia.
Però una fotografia és una representació calculada per endavant, en la qual s'han seleccionat,
compost, construït, tractat, una sèrie de codis, d'acord amb normes estètiques, ideològiques i
professionals que no són, al capdavall, res més que alguna de les variables que permeten donar
connotació a la imatge.
R. Aparici, A. García, M. Valdivia. La imagen. UNED. Madrid 1992
Dins la filosofia les imatges i el seu anàlisi poden tenir un valor simbòlic important quan treballem un determinat tema o qüestió. En el nostre anàlisi sobre si l'ésser humà és un animal simbòlic o no?
Hem de ser capaços d'observar seguint una certa pauta d'anàlisi .
1.- documentació de l'obra (nom de l'obra , autor, cronologia,estil, tècnica,suport, dimensions,localització,tipus, tema
2.- anàlisi formal o denotació (el que es veu) dibuix i color (càlid, fred) llum , il·luminació,colors dominants, pinzellada, composició (simètrica o no, perspectiva (lineal, aèria,..) línies principals (diagonal, ..) ritme o moviment, temps, (acció quan passa, quins símbols representa..) .
3.- estil (relació de l'obra i de l'autor amb la seva època 9
4.- interpretació o anàlisi fons (connotació) significació, iconografia, iconologia, intencionalitat, context històric, funció, relació amb l'obra...) ...
http://www.exporevue.com/magazine/fr/index_william_blake.html
http://protestantedigital.com/blogs/366/William_Blake_profeta_mistico_de_la_contracultura
http://es.wikipedia.org/wiki/William_Blake
http://barzaj-jan.blogspot.com.es/2013/07/el-libro-de-job-de-william-blake.html
http://www.abc.es/cultura/libros/20131117/abci-libros-profeticos-william-blake-201311161844.html
http://protestantedigital.com/blogs/366/William_Blake_profeta_mistico_de_la_contracultura
http://es.wikipedia.org/wiki/William_Blake
http://barzaj-jan.blogspot.com.es/2013/07/el-libro-de-job-de-william-blake.html
http://www.abc.es/cultura/libros/20131117/abci-libros-profeticos-william-blake-201311161844.html
No hay comentarios:
Publicar un comentario